Interesse in ... FPOC?

Als vertegenwoordiger in de FPOC (van de Faculteit Wetenschappen) sta je centraal in de studentenvertegenwoordiging aan de faculteit. Je komt in contact met onderwijsmaterie van de verschillende richtingen en bepaalt mee het onderwijsbeleid dat er aan de faculteit gevoerd wordt. Wat is die FPOC nu exact? En wat houdt het mandaat juist in? Lees het hier!


Wat is de FPOC?

De FPOC of Facultaire Permanente OnderwijsCommissie is het orgaan aan onze faculteit dat de verantwoordelijkheid draagt voor alle onderwijsgerelateerde dossiers die op één of andere manier belangrijk zijn op facultair niveau en die dus de opleidingen overstijgen. Hierdoor worden hier heel gevarieerde zaken behandeld. Zo worden hier alle programmawijzigingen van alle vakken aan onze faculteit goedgekeurd, maar wordt er ook gesproken over vakken die door meerdere opleidingen worden opgenomen, over facultaire maatregelen zoals de test Wetenschappelijke Integriteit, de coronamaatregelen, de regeling van COBRA (interne kwaliteitszorgproject dat de opleiding evalueert), de website voor de masterproeftool en ga zo maar door. Voorgezeten door de vicedecaan onderwijs en samen met alle programmadirecteurs discussieer je hier om de twee weken over de meest uiteenlopende onderwijsmaterie die alle studenten van onze faculteit aanbelangt. Daarom is ook dit orgaan één van de meest essentiële organen op onderwijsvlak waar goede vertegenwoordiging van groot belang is.


Wat doe je als studentenvertegenwoordiger in een FPOC?

Als stuver (studentenvertegenwoordiger) in de FPOC sta je, zoals reeds gezegd, centraal in de onderwijsvertegenwoordiging binnen onze faculteit. Op de FPOC-vergaderingen moet je alle studenten uit alle richtingen van onze faculteit vertegenwoordigen en de studentenstem hier luidkeels verkondigen. Aangezien dit één van de centrale organen is op onderwijsniveau, zal je een aanspreekpunt zijn voor de studentenvertegenwoordigers en kunnen ze je vragen stellen over onderwijsmaterie behandeld op de FPOC of kunnen ze je opmerkingen meegeven die je moet meenemen naar de FPOC. Als lid hiervan moet je dus af en toe ook zaken gaan verdedigen die nooit voor jou specifiek van belang zijn geweest of voor jou van belang zijn; de vakspecifieke content kan gaan over vakken die jij nooit zal hebben en ook de besproken onderwijsmaterie heeft niet altijd met alle richtingen te maken. Daarom is het ook essentieel dat je je niet alleen wil inzetten voor je eigen richting en studenten rondom jou, maar ook voor studenten die je waarschijnlijk nooit zal ontmoeten!

Daarnaast zal je ook verwacht worden op het OOR-overleg dat om de twee weken plaatsvindt. Hier kan het zijn dat je samen met je mede-FPOC'ers de punten besproken op de FPOC moet verduidelijken en kaderen. Bovendien biedt je mandaat een uniek inzicht en heel wat kennis in onderwijsvertegenwoordiging die heel vaak van pas zal komen op het OOR-overleg: om punten te duiden of verduidelijken, maar ook om extra argumenten voor of tegen te geven.


Wat biedt een mandaat als FPOC-lid?

Als lid van de FPOC krijg je een uniek inzicht in de facultaire werking omtrent onderwijsmaterie. Je behandelt zeer uiteenlopende zaken die van toepassing zijn op de vele diverse opleidingen aan onze faculteit. Bovendien heb je de vrijheid om zelf na te denken over punten, om bestaande problemen aan te kaarten op de FPOC en om volledig nieuwe punten naar deze vergadering te brengen. Zo heb je een invloed op de facultaire onderwijswerking. Daarnaast biedt dit mandaat ook de kans om als vertegenwoordiger op te treden voor mensen die je misschien niet goed kent en kan je zo deze skill trainen en uitbouwen om zo te leren discussiëren en beargumenteren.


Is dit iets voor mij?

Of dit mandaat iets voor jou is, zal je uiteraard zelf moeten uitmaken. We hopen alvast dat je beter weet waar je aan begint na het lezen van bovenstaande informatie. We willen misschien nog wel een aantal zaken meegeven die je wel nodig zal hebben bij het mandaat:

  • Je bent een teamspeler en kan functioneren in een fractie.
  • Je hebt een ruime interesse in onderwijsmaterie.
  • Je hebt goede discussieskills of potentieel om die te ontwikkelen.
  • Je bent gemotiveerd om ervoor te gaan.